Strefa wiedzy

Poszukiwanie błękitnego oceanu, czyli jak przenieść wizję na poziom oferty produktowej?

 

Strategia Błękitnego Oceanu

Nasz klient – polska firma, posiadająca w ofercie między innymi produkty parafarmaceutyczne i farmaceutyczne - poszukiwała nowej drogi rozwoju. Pierwszym zadaniem organizacji było wypracowanie misji, wizji i strategii, a następnie przełożenie ich na poziom nowej oferty produktowej. Rola zespołu doradców House of Skills polegała na wsparciu firmy na wszystkich etapach tego procesu oraz realizacji warsztatów, zgodnie z metodologią Strategii Błękitnego Oceanu.

Różnorodność perspektyw

W projektach ograniczonych do stworzenia wizji i strategii można (przynajmniej na początkowych etapach) poprzestać na pracy z kadrą zarządzającą. W tym przypadku jednak postanowiliśmy zejść do poziomu praktycznego – wypełnić strategię konkretną treścią. Dlatego grupa osób biorących udział w pracy warsztatowej była dość szeroka i bardzo zróżnicowana. W prace zaangażowani byli między innymi przedstawiciele działów R&D, marketingu, badań rynkowych, produkcji, finansów, sprzedaży. Dzięki temu zapewniliśmy spojrzenie na problem z różnych perspektyw.

Od czystej kartki do wdrożenia

Pracę rozpoczęliśmy od zdefiniowana rynków i grup celowych klientów oraz koncepcji strategicznej i przyszłościowego modelu biznesowego firmy. W efekcie warsztatów kierunki strategiczne zostały rozwinięte w konkretne pomysły działań. Nasz udział w projekcie jako doradców zewnętrznych zamykał się wsparciem w wypracowaniu jasno zdefiniowanych inicjatyw projektowych.

Sukces rynkowy

W efekcie prowadzonych działań zmieniła się struktura przychodów firmy - udział produktów nowych w sprzedaży był znacząco większy niż zakładano. Zwiększył się również wolumen sprzedaży produktów już obecnych w ofercie. Powstały nowe kategorie produktowe i produkty na tyle innowacyjne, że z trudnością znajdują naśladowców. Nowe rozwiązania zdobywają nagrody w międzynarodowych konkursach, jako unikalne na skalę daleko szerszą niż perspektywa polskiego rynku.

Czynniki sukcesu

W tego rodzaju projektach ważne jest zadbanie o odpowiednią reprezentację ludzi i funkcji – zapewniającą różnorodność perspektyw spojrzenia na ten sam problem. Ważne jest również właściwe zaplanowanie procesu w czasie. Zbędny pośpiech nie jest sprzymierzeńcem jakości rozwiązań. Trzeba cierpliwie i konsekwentnie realizować przyjęte założenia, szczególnie na etapie wdrożenia. Na początku procesu liczy się natomiast głównie wizja zaangażowanego w proces lidera, który musi wziąć na siebie rolę inicjatora, inspiratora i integratora wszelkich działań. Na kolejnych etapach trzeba natomiast zadbać o sprawnego menedżera projektu.



Pozostałe wpisy:

do
góry

Informujemy, że na naszej stronie www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.Kliknij Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Zgadzam się