Strefa wiedzy

Kultura organizacyjna – sposób na rozwój biznesu

Branża reklamowa i medialna Piotr Gryko

Nowa strategia

Projekt rozpoczął się od potrzeby stworzenia nowej strategii. Nasz klient – wówczas niszowa firma działająca na rynku mediów – mierzył się z wieloma problemami. Specyfika usługi, oferowanej na tym rynku wymuszała na nim konkurencję z dużymi graczami, a zasoby firmy były nieporównywanie mniejsze – zarówno w stosunku do możliwości konkurencji, jak i w odniesieniu do ambicji strategicznych firmy. Pracę nad podwalinami strategii oraz projekt związany z badaniem kultury organizacyjnej i budowaniem jej w taki sposób, aby wspierała realizację strategii prowadziliśmy równocześnie.

Mierzalne cele

Wspólnie z klientem zdiagnozowaliśmy kluczowe czynniki sukcesu na rynku mediów. Zgodnie z nimi wyznaczone zostały cele. Wymagało to zainwestowania sporego wysiłku w opracowanie wiarygodnej prognozy trendów rynkowych i określenie ryzyka postępowania zgodnie z nimi. Przykładowo jednym z trendów, który udało się przewidzieć, a który się sprawdził był trend policzalności efektów. Dziś wydaje się to oczywiste, ale kiedy ponad 7 lat temu rozpoczynaliśmy współpracę, wcale takie nie było. Aby uporządkować strukturę, sposoby działania, zdefiniować wyzwania i cele, w projekcie wykorzystaliśmy symulacje biznesowe, np. TangoTM i LivonTM. Badanie kultury pokazało nam, jakie są luki pomiędzy kulturą optymalną (z punktu widzenia strategii), a aktualną. Wspólnie stworzyliśmy plan ich wypełnienia, aby nie blokowały, a wspierały realizację strategii. Później przeszliśmy do oprzyrządowania pomiarów zmian, które pojawiały się w wyniki projektu.

Kluczowe kierunki

W toku pracy nad strategią wyłonione zostały dwa kluczowe obszary, które miały warunkować sukces – właściwa kultura organizacyjna oraz satysfakcja klienta. Oba te elementy – choć są z założenia czynnikami jakościowymi - są możliwe do mierzenia. Wypracowaliśmy i określiliśmy wskaźniki i mierzyliśmy postępy od początku projektu. Kulturę – w corocznym, realizowanym przez nas badaniu, a satysfakcję klienta – w obiektywnych raportach branżowych.

Wyznaczać trendy

Rozwój firmy dobrze obrazują proste wskaźniki, np. liczba pracowników. Kiedy zaczynaliśmy współpracę w firmie zatrudnionych było kilkanaście osób, w tej chwili jest ich blisko 100. Z niszowego gracza firma weszła do ścisłej czołówki rynkowej, zwiększając udział w rynku z około jednego do kilkunastu procent. Konkretnym efektem procesu jest też obecna kultura i struktura firmy. W wyniku wdrożonych rozwiązań nasz klient zaczyna wyznaczać trendy w branży, szczególnie w zakresie obsługi klienta.

Długoterminowe podejście

Powyższe efekty nie pojawiły się po jednorazowej interwencji. W pracy nad strategią i wykorzystaniem kultury organizacyjnej jako czynników wspierających biznes, liczy się myślenie i działanie długoterminowe. Wiele zależy tu od postawy lidera – jeśli rozumie, że efekty nie przyjdą w pierwszym tygodniu, wierzy w swoją wizję i potrafi zjednywać do niej ludzi, a potem krok po kroku ją realizować, długofalowy sukces jest niemal pewny. Trwałe fundamenty biznesowe pozwalają także firmie przeżyć nawet najcięższe kryzysy rynkowe.

Zaangażowanie

Firmy związane z mediami przyciągają specyficzny profil osobowości – ludzi o szerokich horyzontach, z dużą energią, działających szybko i lubiących zmiany. Lubią się bawić, ale praca ma dla nich ten sam wektor, co zabawa. Można liczyć na ich ciekawość i zaangażowanie, nawet jeśli zaprasza się ich do projektów, w jakich nigdy wcześniej nie brali udziału.



Pozostałe wpisy:

do
góry

Informujemy, że na naszej stronie www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.Kliknij Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Zgadzam się