Strefa wiedzy

Trwałe fundamenty, czyli jak odnieść sukces niezależnie od warunków rynkowych
Tweet about this on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn

Branża nieruchomości Henryk Puszcz

Kultura organizacyjna i system wartości

Nasz klient – wiodąca, międzynarodowa firma z sektora budowlanego co roku organizuje konferencję dla około 200 kluczowych menedżerów. Standardowo przebieg tych spotkań zawiera podsumowanie wyników minionego roku oraz prezentację zamierzeń na rok następny. Jednocześnie program konferencji zawiera elementy edukacyjno-inspiracyjne, które odnoszą się do kluczowych, aktualnych wyzwań firmy. Bieżąca sytuacja biznesowa firmy była bardzo dobra, również perspektywy krótkoterminowe wyglądały obiecująco. Nowy prezes firmy (kilka miesięcy przed konferencją nastąpiła sukcesja wewnętrzna na tym stanowisku) myślał o rozwoju w długiej perspektywie. Był świadomy, że znakomita koniunktura kiedyś minie i widział potrzebę zbudowania trwałych fundamentów, które pozwolą przetrwać firmie, niezależnie od wybranej strategii, czy sytuacji w danej branży. Szansę na to widział w zbudowaniu m.in. odpowiedniej kultury organizacyjnej, opartej na działaniu wszystkich pracowników zgodnie z pożądanymi, wspólnymi wartościami.

Przykład idzie z góry

Na początku procesu prezes firmy podzielił się z nami swoim rozumieniem wartości oraz potrzebami związanymi z całym procesem sformułowania i wzmocnienia wartości. Lider firmy zdawał sobie sprawę, że w zależności od rozwoju sytuacji rynkowej, firma będzie realizować różne scenariusze strategiczne, chciał jednak, żeby niezależnie od wyboru konkretnego planu operacyjnego, styl działania jego firmy był wyznaczany przez stałe, podzielane przez wszystkich pracowników wartości. Pierwszą grupą, zaproszoną do projektu była najwyższa kadra zarządzająca – Management Team. Dzięki aktywnemu uczestnictwu grupy kluczowych szefów firmy, w ciągu sześciogodzinnego warsztatu wypracowaliśmy wspólnie propozycję wartości, wraz z dokładnym opisem, co one oznaczają dla działania firmy i jej pracowników. O sukcesie tej pracy zdecydowało zaangażowanie uczestników, z jakim podeszli do idei budowania przyszłych sukcesów firmy na fundamentach określających zasady postępowania, niezależnie od aktualnie realizowanej strategii.

Atrakcyjna forma, spójna treść

Efekt warsztatu był podstawą do zaplanowania konferencji strategicznej. Wypracowane wartości przenikały każdy element spotkania – od inspiracji prezesa, poprzez nagrodzenie pracowników (zwycięzców firmowego konkursu na najlepszych pracowników w danym roku) aż do wspólnej pracy warsztatowej. Uczestnicy pracowali nad rozumieniem i przejawami wartości, zapisując swoje przemyślenia na sześciennych blokach. Efektem ich wspólnej pracy było zbudowanie tzw. Wieży Wartości. Dzięki atrakcyjnej formie, nawiązującej do specjalizacji firmy, mogliśmy liczyć na zaangażowanie i poprzez to utrwalenie rezultatów pracy.

Konferencja na początek

Konferencja jest działaniem osadzonym w pewnym procesie i traktowanie jej jako jednorazowego wydarzenia nie przyniesienie trwałych efektów. Wymaga z jednej strony dobrego przygotowania, z drugiej zaś musi po niej następować kaskadowanie i wdrożenie kolejnych działań. Jako konsultanci doceniamy możliwość współpracy z klientem również na etapie wdrażania. W efekcie tej współpracy powstał wewnętrzny zespół projektowy, odpowiedzialny za przygotowanie propozycji wdrożenia sformułowanych wartości w różne systemy organizacyjne (komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna, system ocen, system rozwoju i inne). Jednym z elementów wdrożenie jest proces rozwojowy kluczowych menedżerów, którego celem jest budowanie osobistych kompetencji przywódczych zgodnie z opisanymi wartościami.

Patrzeć w przyszłość

Niezwykle inspirująca była tu postawa prezesa firmy – mimo, że sytuacja firmy była znakomita, patrzył daleko w przyszłość. Dzięki takiemu podejściu jego organizacja będzie radzić sobie, niezależnie od zmian otoczenia i aktualnie realizowanej strategii. Ten przykład potwierdza, że dla wyjątkowych liderów biznes nie opiera się tylko na finansach – w długiej perspektywie nie da się istnieć w biznesie bez oparcia w systemie trwałych wartości i zasad postępowania.

do
góry

Informujemy, że na naszej stronie www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.Kliknij Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Zgadzam się