Strefa wiedzy

Proces strategiczny, czyli rola kadry menedżerskiej w realizacji strategii
Tweet about this on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn

 

Zmiana perspektywy myślenia

Nasz klient – międzynarodowy koncern z branży FMCG zweryfikował fundamenty strategiczne swojego działania na polskim rynku. Sytuacja w branży była bardzo dynamiczna, wyzwaniem stało się więc sprostanie przez kadrę menedżerską firmy nowym wymogom rynkowym. Zgodnie z wewnętrzną diagnozą sytuacji klienta, niezbędna była zmiana perspektywy myślenia kadry – do tej pory była ona skoncentrowana głównie na wykonywaniu swoich obowiązków operacyjnych, teraz nacisk miał być położony na myślenie w kategoriach celów strategicznych, związanych z wypracowaniem i wdrożeniem zmiany modelu działania.

Długofalowy proces

Efektem naszych działań miało być sformułowanie strategii, opracowanie planu średniookresowego i operacyjnego oraz przełożenie go na wszystkie funkcje i obszary firmy. Długofalowy proces rozpoczęliśmy od warsztatu strategicznego, którego efektem było wypracowanie wizji i jej operacjonalizacja (przekształcenie na konkretne cele strategiczne). W pierwszej kolejności pracowaliśmy jedynie z zespołem zarządzającym. Następnie podobny proces został rozciągnięty na niższe szczeble zarządzania - założenia strategiczne zostały przetransponowane na długofalowe cele poszczególnych funkcji firmy. W dalszych krokach wspieraliśmy menedżerów we wprowadzeniu nowych zasad działania w ich zespołach funkcyjnych.

Właściciel procesu

Rolą konsultantów jest dostarczenie narzędzi, oprzyrządowanie całego procesu, towarzyszenie klientowi na wszystkich jego etapach i monitorowanie, czy proces podąża w założonym kierunku. Niezwykle ważne jest uzgodnienie ze sponsorem projektu, że konsultanci nie są właścicielem tego procesu. Rzeczywistym właścicielem jest lider firmy i zespół jego najbliższych współpracowników. Bez wzięcia odpowiedzialności i stuprocentowego zaangażowania z ich strony, odniesienie sukcesu jest niemożliwe.

Wzrost pozycji polskiego oddziału firmy

Cele biznesowe firmy są realizowane. Do tej pory już trzykrotnie, co roku, służymy swoim warsztatem strategicznym klientowi. Organizacja się uczy i rozwija, więc za każdym razem poprzeczka wymagań wobec naszej pracy zostaje postawiona wyżej. Swoistym miernikiem sukcesu jest zdecydowany wzrost pozycji polskiego oddziału firmy w rankingach koncernu. Firma z sukcesem wychodzi z rozmaitych sytuacji kryzysowych i pokonuje kolejne wyzwania.

Elastyczność

W projektach tego rodzaju kluczową rzeczą jest elastyczność podejścia – nie można planować celów i procesów na wzorcach z lat ubiegłych. Ważne jest wyciąganie na bieżąco wniosków, co funkcjonuje, a co nie. Należy też pamiętać o ustaleniu priorytetów i skupieniu się na rzeczach najważniejszych z punktu widzenia realizacji strategii. Kluczowe cele nie mogą pozostać w zaciszu gabinetów kadry zarządzającej – musi nimi żyć cała firma.

Perspektywa czasu

Pracując dla branży FMCG trzeba pamiętać, że tu wszystko dzieje się szybciej. Trendy zmieniają się dość dynamicznie, krótszy jest też cykl życia produktu. Skutkuje to koniecznością planowania w krótszych okresach. Realizacja takich projektów jest dla nas fantastycznym doświadczeniem – każdy krok prowadzi do następnego, wchodzimy na kolejny stopień, ale do końca nie wiadomo dokąd nas te schody zaprowadzą.

do
góry

Informujemy, że na naszej stronie www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.Kliknij Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Zgadzam się