Efekt Google a sposób w jaki się uczymy
Zapraszamy Państwa do lektury artykułu autorstwa Marka Hyli – Dyrektora Zarządzającego naszej siostrzanej marki e-learning.pl o tym, jak zmiany technologiczne wpływają na sposób uczenia się.
„Pamięć ludzka adaptuje się do nowych technologii komunikacyjnych” – tak można byłoby w krótkim zdaniu podsumować badania, która przeprowadziła Betsy Sparrow na Columbia University.
Badania te w szczelności dotyczyły wpływu dostępności informacji na sposób, w jaki je zapamiętujemy. Tak zwany „efekt Google” sprawia, iż coraz częściej pozwalamy sobie (a w zasadzie – pozwalamy naszej pamięci) zapominać fakty, dane liczbowe oraz informacje, skupiając nasz umysł na tym, by zapamiętać gdzie i w jaki sposób możemy do nich szybko sięgnąć.
Świadomość możliwości dostępu do zapisanych gdzieś danych sprawia, iż nasz mózg automatycznie zmniejsza swoje wysiłki, zmierzające do zapamiętania informacji, a zwiększa wysiłki wkładane w zapamiętanie tego, gdzie tę informację można znaleźć. Internet staje się więc coraz częściej naszą „pamięcią zewnętrzną” minimalizując nasze wysiłki na zapamiętanie informacji. Coraz więcej dedykowanych rozwiązań, przechowujących różne dane, umieszczanych jest też „w chmurze”, pozwalając na wygodny, globalny, często zunifikowany dostęp do zagregowanych, łatwych do przetworzenia treści.
Mimo tego, że z „efektem Google” mamy do czynienia od niewielu lat (cóż znaczy te kilkanaście „rewolucji internetowej” wobec milionów lat ewolucji naszego mózgu) efekt ten jest nie tylko intuicyjnie zauważalny, ale także wydaje się być dzięki badaniom dr Sparrow naukowo potwierdzony.
Z drugiej zaś strony – czy naprawdę jesteśmy w stanie tak szybko zmieniać fundamentalne zachowania i sposób działania naszego mózgu (ogony odpadały nam przecież przez setki tysięcy, a może miliony lat)?
Jak więc jest naprawdę? Czy Google faktycznie zmienia naszą kulturę uczenia się?
Więcej na ten temat w artykule Patrici Cohen „Internet Use Affects Memory, Study Finds”